Luchtvaartmaatschappij Transavia heeft in de vakantiemaand augustus 1,2 miljoen passagiers vervoerd, ruim 11 procent meer dan een jaar eerder.

Dat maakte moederbedrijf Air France-KLM maandag bekend.

Wanneer naast het absolute aantal reizigers ook de gevlogen afstand wordt meegewogen, lag het passagiersvervoer 8 procent hoger. De capaciteit nam met 8,8 procent toe. Gemiddeld was 92,8 procent van alle stoelen aan boord gevuld, tegen 93,5 procent een jaar eerder.

De groei bij Transavia zit vooral bij de Franse poot, waar de capaciteit met ruim een vijfde werd opgeschroefd. De budgetdochter speelt een belangrijke rol in de groeistrategie van Air France-KLM voor de jaren tot en met 2020, die donderdag wordt gepresenteerd.

Transavia wapen Air France-KLM tegen prijsvechters

Transavia wordt stevig uitgebreid, met uitvalsbases ook buiten de thuismarkten Nederland en Frankrijk. Het wordt de belangrijkste vakantievervoerder binnen de groep en moet kunnen wedijveren met pure prijsvechters als Ryanair en easyJet.

Dat betekent wel dat de kosten nog flink moeten worden verlaagd. In de eerst helft van dit jaar leed Transavia, ondanks een gemiddelde bezettingsgraad boven de 90 procent, een operationeel verlies van 64 miljoen euro.

Air France-KLM: meer vraag, minder capaciteit

Air France-KLM zag in augustus de vraag naar vliegtickets in alle segmenten toenemen. Het passagiersvervoer steeg met 3,1 procent, bij een 1,8 procent grotere capaciteit. De gemiddelde bezettingsgraad verbeterde 1,1 procentpunt tot 89 procent.

De sterkste verbetering deed zich voor op routes binnen Europa. De terugschaling van de capaciteit in combinatie met een toename van de vraag met 2,2 procent resulteerde in een verbetering van de bezettingsgraad met 2,4 procentpunt tot 84 procent. Op vluchten naar verre bestemmingen was gemiddeld 90,3 procent van de plaatsen bezet, 0,8 procentpunt meer dan een jaar eerder.

De vrachtdivisie zag de vraag in augustus verder afnamen met 1,7 procent. De beschikbare ruimte daalde met 0,6 procent. Vorige week maakte het bedrijf bekend de vrachtvloot in Amsterdam de komende jaren verder in te krimpen in verband met de aanhoudend slechte marktcondities.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl